Kontemplacyjna twórczosc Kasi Rysiak stoi w sprzecznosci z dzisiejszym
rozemocjonowanym mainstreamem malarskim. Poszukiwanie harmonii
i spokoju w budowaniu relacji przestrzennych pomiedzy płaszczyznami barw
i tekstur, wektorami linii – malowanych, wycinanych, naklejanych
i wyszywanych – wynika u artystki z fenomenologicznych badan nad
doswiadczeniem relacji obrazów do otoczenia, ich rezonowania w przestrzeni,
współbrzmienia w zgrupowaniu z innymi pracami, czy wreszcie oddziaływania
po pierwsze na artystke, a nastepnie na widzów.
Działania Rysiak nasuwaja natychmiastowe niemal skojarzenia ze spuscizna
konstruktywizmu, np. Kompozycjami architektonicznymi Władysława Strzeminskiego,
przywodzac takze na mysl Katy energetyczne Józefa Robakowskiego, abstrakcyjne
efemery Michała Budnego czy fascynacje czernia u Rafała Bujnowskiego.
Przypadkowo, oboje artystów lubi posługiwac sie weglem – u Kasi jego opiłki nadaja
subtelna fakture i walor przypruszonym szaroscia geometrycznym kompozycjom.
Wprowadzajac aspekt poetyckiego minimalizmu, artystka przenosi akcent na to,
co pomiedzy, na marginesie, w kacie czy wrecz poza obrazem. Motyw cienia
rzucanego przez obraz jest tu osobnym tematem, asumptem do powstania
nowego cyklu prac. Niejako przy okazji, poprzez zastosowane materiały
i techniki jak np. introligatorskie płótno czy tekture stosowane w oprawach
ksiazek, dokonuje sie tu takze swoiste uwznioslenie rzemiosła.
Ten minimalistyczny, awangardowy etos zostaje u Rysiak podwazony drobnymi,
choc subwersywnymi gestami, wprowadzajacymi wrazenie lekkosci, ulotnosci
i delikatnosci. Półprzezroczyste woale układajace sie w warstwowe, reliefowe
kompozycje, element swobody w podejsciu do kompozycji malowanej i haftowanej
na fragmencie luzno zwisajacej tkaniny, wyzierajacy nieoczekiwanie spod
kompozycji neonowy kolor czy wreszcie płótna, z których wyłaza łaskoczace oko
niteczki – wprowadzaja element eksperymentu i zabawy, zachecajacej widzów
do uwazniejszego spojrzenia, a takze rozgoszczenia sie w stworzonej przez
artystke sytuacji.
Klara Czerniewska-Andryszczyk
BLACK IS SUCH A HAPPY COLOUR 2014
100x140 cm, olej na płótnie, popiół, opiłki stali
100x140 cm, oil on canvas, ash, still filings
BTB 2020
100x140 cm, olej na płótnie
100x140 cm, oil on canvas
Dokumentacja wystawy Z CIENIA, Pracownia Wschodnia, Warszawa 2023
Documentation of the exhibition FROM THE SHADOW, Pracownia Wschodnia, Warsaw 2023
LIGHT 2020
80x80 cm, akryl na płótnie, węgiel, cienkopis, sznurek
80x80 cm, acrylic on canvas, charcoal, pen, string